Rowery stają się coraz bardziej przyjazne dla naszego ciała. Ergonomia wkracza bardziej w komponenty rowerowe, by poprawić komfort, pomóc nam oraz chronić przed kontuzjami i dolegliwościami niewłaściwej pozycji. Pokażemy kilka produktów firmy SQlab, nieustannie pracującej nad ergonomią komponentów, zwłaszcza tych stykających bezpośrednio się z naszym ciałem, a więc dłońmi, stopami i „szanownym” siedzeniem. Na początek do boju idzie kierownica SQlab 311 FL-X Carbon i mostek 8OX.
Ryszard Biniek
SQlab to niemiecka firma specjalizująca się już od 20 lat w produkcji ergonomicznych rozwiązań dla rowerzystów. Jest jednym z wiodących producentów akcesoriów rowerowych w Europie, a jej produkty są sprzedawane w ponad 50 krajach na całym świecie. Znana z projektowania i produkcji profesjonalnych siodeł, kierownic, pedałów oraz innych akcesoriów rowerowych. Skupia się na zapewnieniu optymalnego komfortu i wydajności dla rowerzystów poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii i systemów dopasowania. Ich produkty są opracowane we współpracy z lekarzami, fizjoterapeutami i profesjonalnymi rowerzystami, aby zapewnić optymalne wsparcie dla ciała, zmniejszyć obciążenie i minimalizować dolegliwości takie jak ból pleców, mrowienie lub dyskomfort. Zawsze stawia na jakość, ergonomię i doskonałe dopasowanie, aby zapewnić użytkownikom najlepsze doświadczenie podczas jazdy na rowerze.
W tym i kolejnych testach pokażemy wybrane produkty SQlab, a czy zakładane przez producenta właściwości i poprawa ergonomii potwierdzą się w praktyce, zweryfikujemy w naszych subiektywnych recenzjach.
Zaczynamy od kokpitu, a wybór padł na SQlab 311 FL-X Carbon - karbonową kierownicę o szerokość 740 mm, odchyleniu do tyłu 12° i wzniosie 15 mm oraz mostek 80X – 80 mm. Rower testowy to Orbea Oiz M10 TR. Ewolucja kierownic w rowerach górskich towarzyszy nam cały czas. Szerokości od 40 cm do żagli po 80 cm. Za tym podąża też ergonomia, zmieniając kształty i profile kierownic, by zapewnić właściwe ułożenie dłoni, przedramienia i ramienia dla dostosowania właściwej pozycji dla danego typu roweru i rowerzysty, a wszystko po to by poprawić pewność chwytu i manewrowania kierownicą, zwłaszcza w trudnych technicznie warunkach, przy zachowaniu właściwych reguł anatomii i fizjologii oraz bezpieczeństwa rowerzysty. SQlab poszedł w tym zakresie daleko i twierdzi, że ich kierownica dzięki swoim właściwościom amortyzującym zmniejsza obciążenie ramion od 20-30%, w porównaniu do kierownic pozostałych producentów, gdzie ten parametr wynosi max 17%. Zmniejsza to m.in. drętwienie i zmęczenie rąk oraz zwiększa precyzję kierowania. Potwierdzają to szczegółowe porównawcze badania laboratoryjne producenta. Osiągnięto to m.in. dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii układania włókien węglowych, stwarzając wyjątkową wytrzymałość przy bardzo dobrej elastyczności, a przez to tłumieniu drgań. I to wszystko przy niskim ciężarze, bo tylko ok. 200 g – jest jedną z lżejszych i stabilnych kierownic na rynku. O technologii FL-X można poczytać tutaj. Brzmi to bardzo zachęcająco, bo problemy dłoni, ramion i szyi są dość powszechne, niezależnie od wieku.
Drugim istotnym elementem konstrukcji kierownicy jest jej kształt i tu SQlab także poszedł dalej i zastosował wynikające z ich badań rozwiązania. Mianowicie w kierownicach 311 FL-X Carbon zastosowano przy szerokości 740 mm (i możliwości skrócenia do 700 mm) do wyboru dwa odchylenia do tyłu 12 i 16 stopni, przy powszechnie stosowanej przez większość producentów wartości 5 - 9 stopni. Większe odchylenie do tyłu zapewnia naturalne przejście od przedramienia do dłoni. SQlab twierdzi, że: "Przy szerokiej, prostej kierownicy, przegub nadgarstka wygina się na boki. Może to prowadzić do ucisku nerwu pośrodkowego. Wiele przypadków mrowienia kciuka, palca wskazującego i środkowego, które doświadczają rowerzyści, można przypisać właśnie temu. Poprzez odchylenie kierownicy bardziej do tyłu, staw nadgarstka jest wyprostowany, co zmniejsza nacisk na nerwy". Wystarczy prosty test na wyciągniętych przed siebie dłoniach, które rozszerzamy na boki. Kąt nadgarstka wraz ze zwiększeniem rozszerzania dłoni, od prawie zerowego cały czas się zwiększa. I o to chodzi. SQlab sugeruje kierownice 12 stopniowe dla bardziej zrelaksowanych wyprostowanych pozycji, a z 16 stopniowym cofnięciem do bardziej pochylonych pozycji, gdzie siodełko jest znacząco wyżej od kierownicy, innymi słowy bardziej sportowo-wyścigowej jazdy. Oprócz kąta cofnięcia mamy jeszcze do wyboru wznios. W ofercie są dwie opcje – 15 i 30 mm i w zależności od stylu jazdy, potrzeb i roweru możemy dobrać bardziej lub mniej pochyloną pozycję.
Reasumując, oto niektóre parametry kierownicy:
• Ciężar: 200 g
• Materiał: Carbon T1K
• Szerokość: 740 mm
• Maksymalna szerokość cięcia: 700 mm
• Rise In: 15 i 30 mm
• Backsweep In: 12 i 16°
• Upsweep In: 4°
• Downsweep In: 0°
• Maksymalna dopuszczalny ciężar: 120 kg
Mostek 80X to wykonany z aluminium 7050, oferowany w długościach 35, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120 mm, to stosunkowo lekki, wytrzymały i stabilny produkt. Nadaje się doskonale do wielu zastosowań w rowerach, od gravity, poprzez MTB do rowerów elektrycznych. Jego budowa, kształt i zastosowane materiały nadają mu bardzo dużą wytrzymałość i sztywność. Do tego efektownie prezentujący się kapsel mostka.
• Zastosowanie: Gravity, MTB, E-Performance
• Kąt: + 6 °/ -6 °
• Wysokość steru: 38,5 mm
• Zacisk steru: 31,8 mm
• Średnica steru: 1 1/8 "
• Szerokość płyty czołowej: 52 mm
• Min. zachodzenie na główkę: 32mm
• Ciężar: 80 mm ok. 170 g
Tyle teorii i danych podawanych przez producenta. Wydaje mi się, że z tytułu wieku, jak i odczuwania z tym związanych niektórych dolegliwości nadgarstków, przedramion oraz kręgosłupa i kolan, jestem dobrym recenzentem tych ergonomicznych produktów SQlab. Na pewno mam większą wrażliwość i czucie pozytywów lepszego dostosowania poszczególnych komponentów.
Z montażem i konfiguracją kierownicy i mostka oczywiście nie było problemów, zresztą ci, którzy będą mieli wątpliwości, mogą zawsze zajrzeć na stronę SQlab, a znajdą tam bogatą dokumentację i filmy pomagające w doborze, konfiguracji i użytkowaniu produktów.
Kierownica zamontowana z chwytami także SQlab, które przedstawimy w następnych testach. Jazdy testowe trwały dość długo po bardzo zróżnicowanym terenie. Podjazdy, zjazdy, zmienna nawierzchnia w większości trasy górskie, a wszystko po to by wyrobić sobie opinię o właściwościach kierownicy. Od pierwszej jazdy, pozytywnie odczuwalne było odchylenie do tyłu o 12°. Dotychczasowe moje doświadczenia były z kierownicami podobnej szerokości, ale z cofnięciem do tyłu maksymalnie o 9°. Ostatnia taka kierownica to FSA SL-K i bez wzniosu. To odchylenie sprawia bardziej naturalny układ dłoni i łokci, a przede wszystkim odczuwalne jest zmniejszenie dolegliwości z ich strony. Długie techniczne zjazdy zweryfikowały to bardzo pozytywnie, bez jakiegokolwiek wpływu na kontrolę roweru. Wznios 15 mm nie wpływał na jakość jazdy, bowiem mieścił się w standardzie innych kierownic, natomiast żałuję, że nie testowałem wzniosu 30 mm.
Na koniec zostawiłem sobie ocenę sztywności i właściwości amortyzujących oraz trwałości. To bardzo trudne do oceny właściwości kierownicy, zwłaszcza w rowerze górskim, gdzie mamy duże opony i amortyzator, dlatego odczucie tłumienia drgań przez karbon kierownicy jest problematyczne. Przy silnym nacisku na sztywno wyczuwa się elastyczność i lekkie ugięcie. Niemniej jednak, przyjmując deklaracje producenta i jego badania laboratoryjne pod tym względem, zmniejszenie, choć subiektywnie mało odczuwalne na pewno przyczynia się do ogólnego komfortu prowadzenia roweru, odciążenia rąk i pleców.
Mostek w praktyce okazał się bardzo sztywny i mocny, nawet za… do typowej jazdy MTB trail i XC. Jego możliwości są o wiele większe.
Podsumowując, kierownica okazała się dla mnie najlepszą z dotychczasowych (a było ich trochę…). W tej ocenie swoją rolę odegrało cofnięcie o 12°, dające bardzo komfortowe trzymanie przy pełnej kontroli. Pragnę jeszcze raz podkreślić, że zmiana pozycji dłoni i właściwości amortyzujące nie wpływają na kierowanie i kontrolę roweru. Zakładam, że na całościowe odczucie komfortu miało wpływ tłumienie drgań przez zastosowaną technologię FL-X. Także swoje dopisały chwyty SQlab, o których w następnym teście. Podczas wszystkich jazd czułem o wiele mniejsze jakiekolwiek dolegliwości i dyskomfort. Jednym słowem bardzo KOMFORTOWA, a przy tym lekka. Godna polecenia dla wszystkich, od wyczynowych zawodników do tych, co szukają komfortu i łagodzenia potencjalnych dolegliwości.
ergonomiczna kierownica mtb, co na drętwienie dłoni? komfortowa kierowica, jak kokpit mtb?