focus my21 atlas made to lose scotland w5a8328 7

Jeszcze kilka lat temu, taki rower jak tytułowy Atlas marki Focus, dostał by etykietkę monster-cross. Aktualnie można go traktować jako katalogowy rower dla kogoś, kto myśli o przejechaniu ATLAS MOUNTAIN RACE czy też Silk Road Mountain Race.

Artur Drzymkowski

Osoby decydujące się na start w tak ekstremalnie trudnych wyścigach ultra-maratonach jak wspomnianyATLAS i Silk Road Mountain Race, potrzebują maszyn gotowych znieść wszelkie możliwe nawierzchnie, które mogą przytrafić się w górskim, półpustynnym terenie, oferując efektywność oraz zapewniając maksimum komfortu. Choć określenie komfort w kontekście takich imprez może zabrzmieć cokolwiek zabawnie. Zanim nastała era graveli, na liniach startowych tego typu wyścigów stawały często lekkie rowery MTB, ze sztywnym widelcem oraz dostawkami czasowymi na kierownicach. Natomiast rowery stworzone do ścigania na szutrach, zaprojektowane pod opony 38 - 40 mm nie dysponowały wystarczającą dzielnością w  konfrontacji ze ścieżkami pełnymi luźnych kamieni. I tu pojawia się nisza, którą według projektantów pracujących dla Focusa,  ma wypełniać linia Atlas, stanowiąca most między serią PARALANE (szosowe rowery enduracance) a wyścigowymi przełajówkami MARES.

Sercem projektu jest lekka aluminiowa rama o geometrii endurance, wyposażona w krótki na 425 mm tylny trójkąt mieszczący oponę do 47 mm dla koła w rozmiarze 700. Frameset uzupełnia w pełni karbonowy widelec z otworami montażowymi do ekwipunku bikepackingowego. Sama rama dysponuje mocowaniami pod 3 koszyki na bidon (2 standardowe i jeden od spodu rury skośnej) oraz punkty montażowe dla torebki na górnej rurze przy mostku. Atlasa oczywiście można uzbroić w błotniki oraz bagażniki, czemu służą otwory na widelcu i tylnym trójkącie. Widać to dokładnie w specyfikacji ATLAS 6.7 EQP, gdzie jednak zastosowanie pełnych błotników ograniczyło spowodowało konieczność zastosowania węższych opon.

W Atlasach zastosowano wewnętrzne prowadzenie wszystkich przewodów. System C ujmuje prostotą formy. Dodatko

Screen Shot 2021 01 13 at 7.58.18 PM

Specyfikacje

 

  187813 fo0160001v2021 2020 28 di brn 090 pro atlas 6 9 v2 188784 fo0160002v2021 2020 28 di grn 090 pro atlas 6 8  188790 fo0160004v2021 2020 28 di gry 090 pro atlas 6 7 eqp  188787 fo0160003v2021 2020 28 di gry 090 pro atlas 6 7
  ATLAS 6.9 ATLAS 6.8 ATLAS 6.7 EQP ATLAS 6.7
Rama: Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing
Widelec Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points
Klamko-manetki Shimano GRX BR-RX810 Shimano GRX 600 Shimano GRX 400 Shimano GRX 400
Przerzutka przednia   Shimano GRX 800 Shimano GRX 400 Shimano GRX 400
Przerzutka tylna  Shimano GRX 812 Shimano GRX 810 Shimano GRX 400 Shimano GRX 400
Kaseta Shimano SLX 11-42T Shimano 105, 11-34T    Shimano CS-HG5010, 10-speed 11-36T
Łańcuch  Shimano CN-HG601  Shimano CN-HG601    Shimano Tiagra CN-4601
Mechanizm korbowy  Shimano GRX 810 40T Shimano GRX 600 46/30T   Shimano GRX 600 46/30T
Kierownica FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree
Owijka FOCUS Bartape SL FOCUS Bartape SL    
Wspornik kierownicy Aluminium, 31,8 mm, 6 degree FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree  FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree
Stery Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S.  Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S.  Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S.  Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S.
Siodło  WTB SL8  WTB SL8  WTB SL8  WTB SL8
Wspornik siodła  BBB FlyPost SP-131, 27,2mm, set-back: 0mm, carbon Aluminium, 27,2 mm, 350 mm, 0 mm set-back    
Hamulce Shimano GRX 810 Shimano GRX 600 Shimano GRX 400 Shimano GRX 400
Koła DT Swiss LN Gravel, 622/24, disc, center lock, front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm Novatec 25 Elite, 622/25, disc, center lock, front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm   WTB ST i23 TCS, tubeless ready, Novatec D041, 12x148 mm, Shimano 11 speed, Novatec D041, 12x110 mm
Opony WTB Riddler, 700 x 45C, folding WTB Riddler, 700 x 45C, folding WTB Riddler, 700 x 45C WTB Riddler, 700 x 45C
Waga 10,5 kg 10,8 kg   10,95 kg
         
         
         

ATLAS MOUNTAIN RACE

Atlas Mountain Race to ustalona trasa, jednoetapowy wyścig kolarski bez wsparcia, który rozpoczyna się w Marakeszu, przecina Atlas Maroka, a następnie prowadzi przez Antyatlas i dalej do Agadiru. Zegar się nie zatrzymuje i nie ma nagród. Prowadzi po żwirowych, jedno- i dwutorowych oraz starych kolonialnych trasach, które dawno zapomniano i popadły w ruinę. Jest bardzo mało asfaltu. Jest trochę chodzenia, a czasami między punktami zaopatrzenia są duże odległości.

Silk Road Mountain Race